Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

Netprøver.dk

Projekt Netprøver skal sikre effektiv gennemførelse og afvikling af de centralt stillede skriftlige prøver, studieretningsprojekter og de større skriftlige prøver på de gymnasiale uddannelser.

Det primære formål med digital afvikling af prøver er at opnå effektivisering af processerne ved de centralt stillede skriftlige prøver, ved studieretningsprojektet (SRP) og den større skriftlige opgave (SSO). Herved opnås blandt andet, at de papirbaserede, manuelle arbejdsgange afskaffes.

Projektet indeholder etablering af it-systemet Netprøver.dk, der digitaliserer følgende processer:

  • Distribution af opgavesæt
  • Aflevering af besvarelser
  • Plagiatkontrol af besvarelser
  • Bedømmelse
  • Karaktergivning

Tidsramme

Projektets gennemførelse fra opstart til fuld implementering af digital prøveafvikling ved de centralt stillede skriftlige prøver finder sted i perioden 1. juli 2013 – 1. juni 2018.

Projektet indeholder følgende milepæle:

1. Projekt igangsættelse (idéfase opstart): 1. juli 2013.

2. Lancering af Netprøver.dk version 1: Generalprøven 15. marts 2016:

  • Aflevering af besvarelser
  • Plagiatkontrol af besvarelser
  • Bedømmelse

3. Lancering af Netprøver.dk version 2017: Generalprøven 16. marts 2017:

  • Det fulde system

4. Projekt afsluttes 1. juli 2017 med prøveafviklingen med Netprøver.dk version 2017.

5. Fuldt implementeret 1. juni 2018.

Styring af Netprøver.dk

Projektet er forankret i en styregruppe i ministeriet samt en følgegruppe. Følgegruppen har nedsat en gruppe til at forestå implementering samt en teknikgruppe.

Se alle
Luk alle
  • Projektgrupper

    • Styregruppe

      Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling afrapporterer hvert halve år en projektstatus til Statens It-projektråd, som følger udviklingen af alle statens større it-projekter.

      For at sikre at udviklingen af Netprøver.dk overholder budget og tidsplan, er styringen af projektet forankret i en styregruppe i ministeriet.

      Styregruppen består af:

      - Aino Olsen (formand), Styrelsen for It og Læring

      - Susanne Sehested Clausen (næstformand), Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

      - Jesper Stæhr Mikkelsen, Styrelsen for It og Læring

      - Rasmus Vanggaard Knudsen, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

    • Følgegruppe

      For at sikre en tæt dialog med sektoren om implementeringen af Netprøver.dk har ministeriet nedsat en følgegruppe med repræsentanter fra sektorens lederforeninger.

      Sektorens medlemmer af følgegruppen er:

      - Danske Erhvervsskoler

      - Danske Gymnasier

      - Foreningen af private gymnasier og studenterkurser

      - VUC lederforeningen

      Følgegruppen har nedsat to specialistgrupper, som giver projektet sparring om implementering og tekniske problemstillinger.

    • Implementeringsgruppe

      Medlemmerne består af medarbejdere med ansvar for planlægning og afvikling af de skriftlige prøver fra forskellige institutioner, der repræsenterer et bredt udsnit af institutionerne.

      Opgaver:

      - At kvalificere indholdet i Netprøver.dk, at give input til brugerhistorier og andre specifikke krav til løsningen.

      - At deltage i planlægningen af implementeringsindsatsen, blandt andet vurdere uddannelsesbehov, indfasningsplan, support og beredskabsplaner.

    • Teknikgruppe

      Medlemmerne består af teknisk kyndige medarbejdere eller it-ansvarlige på institutioner, der repræsenterer et bredt udsnit af institutionernes drifts-setup.

      Opgaver:

      - At præcisere kravene til institutionernes infrastruktur, fx internetforbindelse og trådløst netværk

      - At afdække institutionernes eksisterende it-infrastruktur detaljere

      - At deltage i udarbejdelsen af beredskabsplaner.

Kontakt