Undervisningsministeriets gældende datastrategi blev lanceret i februar 2017. Ifølge strategien skal arbejdet med at bruge data til direkte støtte af læringen for den enkelte elev ude i undervisningssektoren udvikles i de kommende år.

Ministeriets egne data skal gøres mere aktuelle, så de endnu bedre understøtter ministeriets politikudvikling, styring og kvalitetsudvikling på undervisningsinstitutionerne.

Det er meningen, at data fra datavarehuset skal indgå i flere tværgående analyser, og de skal målrettes mere direkte mod vores forskellige interessenter.

Data fra uddannelsesområdets it-systemer skal udnyttes bedre. Sammenhænge i data skal visualiseres og bidrage til bedre beslutninger.

Og som det sidste styrker vi indsatsen for it-sikkerhed og databeskyttelse, så brugerne kan føle sig trygge.

Styrelsen for It og Læring har det primære ansvar for udviklingen af dataområdet i Undervisningsministeriet, men strategien dækker alle aspekter af ministeriets arbejde.

Den nye strategi er bygget op af tre visioner, der hver indeholder en række målsætninger.

De tre visioner er:

  • Med aktuelle og pålidelige data styrker ministeriet uddannelsespolitikken, styringen og kvalitetsarbejdet i sektoren
  • Data anvendes af uddannelsesinstitutionerne til at fremme elevens læring og vej igennem uddannelsessystemet
  • Styrelsen for It og Læring skal være en af de mest anerkendte og professionelle dataorganisationer i staten.

 

Sidst opdateret: 10. marts 2017