Hop til indhold

Hvordan kan fag som oldtidskundskab, latin, græsk og historie fornyes ved at fokusere på it, innovation og branding? Det har Ørestad Gymnasium gjort erfaringer med ved at deltage i et Erasmus+ /eTwinning-projekt i et samarbejde mellem syv europæiske lande.

De deltagende elever og undervisere har på tværs af landegrænser fordybet sig i historie, skrevet artikler, arbejdet med it, design, innovation og entreprenørskab. Der er blandt andet udarbejdet aviser med interessante artikler på engelsk om projektets temaer og videoer om, hvordan entreprenørskab kunne opleves i fortiden i deres land.

Samarbejdet er foregået via eTwinnings digitale samarbejdsrum TwinSpace, hvor klasserne har udvekslet dokumenter, billeder og video og arbejdet sammen om opgaverne i projektet. Det er også igennem TwinSpace, at eleverne har været i løbende digital kontakt.

Hvad tilfører det undervisningen at deltage?

Lærerne Charlotte Straby Tranberg og Claus Witfelt fra Ørestad Gymnasium er enige om, at det kan tilføre undervisningen noget ekstra at deltage i et Erasmus+ /eTwinning-projekt. ”Det er en berigelse for den faglige og didaktiske udvikling. Eleverne får et større engagement. Det er sundt og lærerigt, at de skal navigere i en international gruppe, hvor de skal være mere præcise i deres kommunikation, gå mere på kompromis i beslutningssituationer og i deres output. Det er fantastisk som lærere at se, hvor godt langt de fleste elever forstår at samarbejde og navigere internationalt,” fortæller de.

Fakta om eTwinning

eTwinning er en gratis og sikker platform for lærere og elever til at netværke, udvikle samarbejdsprojekter og udveksle ideer i Europa. eTwinning støtter samarbejde mellem flere end 40 lande i og omkring Europa.