Det gælder om at holde tungen lige i munden, når man som lærer eller elev arbejder med digitale læringsforløb, film, tv, internet og projektopgaver. Der er ophavsret på mange materialer, og det kan være en udfordring for lærere og elever at overskue reglerne.
Fem små film fortæller nu på en enkel og sjov måde om, hvordan man holder sig på den rigtige side af ophavsretten.
Der er fire film til lærerne og én film til eleverne.
Til lærerne er der:
Introduktion til ophavsret, hvor ophavsrettens historie forklares enkelt og humoristisk med start i stenalderen.
Produktion af læringsforløb fortæller, hvordan lærerne selv kan producere læringsforløb med materialer fra forlag, som skolen har indgået en aftale med.
Deling af læringsforløb handler om tommelfingerreglerne for at dele sine digitale læringsforløb.
Visning af digitalt materiale giver eksempler på materiale, der kan vises i undervisningen, uden at man kommer i konflikt med ophavsretten. Der fortælles også om tjenester, som man kan bruge, fordi de har særlige aftaler med undervisningssektoren.
Filmen til eleverne hedder Bruger du nettet rigtigt i dit skolearbejde? Her møder vi William og Rosa, som skal lave et skoleprojekt om hiphop.
Der er tale om såkaldte whiteboard film, det vil sige små, tegnede og til dels animerede film, der varer ganske få minutter.
Filmene er blevet til på baggrund af analyserapporten ”Bedre deling”, der udkom i februar. En af rapportens konklusioner er, at der er en stor grad af forvirring hos lærerne om, hvilke ophavsrets-regler der gælder på forskellige typer af materiale, og hvad de enkelte dele af reglerne betyder i praksis. Bag denne analyse stod parterne bag Indsatsen for øget anvendelse af It i Folkeskolen, og filmene er produceret som et led i denne indsats.
De fem film er blevet til i et samarbejde mellem Styrelsen for It og Læring (STIL), Kommunernes Landsforening (KL), Digitaliseringsstyrelsen og Kulturministeriet.