Hop til indhold

Hvilke konsekvenser har det at anvende gratis applikationer og hjemmesider i undervisningen? Det giver en analyse om datasikkerhed svar på. Analysen er udarbejdet af STIL i samarbejde med analysebureauet Analyse og Tal. I analysen behandles applikationer og hjemmesider som for eksempel Duolingo, Kahoot og Mentimeter.

Analysen er udarbejdet som et opslagsværk inddelt efter platform (Apple App Store, Google Play Store eller hjemmeside). 

Eksempel på visualisering fra analysen, som tydeliggør, at du giver 5 forskellige tilladelser, hvoraf 1er linket til dig og 4 ikke er linket til dig, når du anvender iOS applikationen Kahn Academy. Data linket til dig er analytics, product personalisation og app functionality, mens data, som ikke er linket til dig, er developer advertising or marketing eller app functionality. De tilladelser, som er linket til dig er usage data, mens data, som ikke er linket til dig, er contact info, search history, identifiers og diagnostics.

Eksempel på visualisering fra analysen, som tydeliggør, hvilke tilladelser du giver, og evt. data du deler, når du anvender iOS applikationen Kahn Academy.

Analysen skal ikke ses som en blåstempling af nogle digitale produkter frem for andre, men som et tiltag, der skal gøre undervisere, it-vejledere, skoleledere, børn, unge og andre i undervisningssektoren klogere på, hvordan deres data deles, og hvad de digitale produkter får adgang til, når de anvendes i undervisningen. 

Analysen er sammen med en række andre materialer udarbejdet som led i den nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed 2018-2021 med henblik på at understøtte bevidste valg om brug af digitale tjenester i undervisningen.

Materialerne er udarbejdet, fordi der i undervisningssektoren er stor efterspørgsel på vejledning til at vurdere datasikkerheden i de gratis, digitale produkter. Det kommer blandt andet til udtryk i en rapport fra 2019 om ’Skolers og institutioners håndtering af elevernes persondata og anvendelse af gratis digitale produkter’ (pdf), der blandet andet konkluderer, at skoler og institutioner uforvarende kan medvirke til deling af elevernes persondata. Rapporten viser også, at underviserne har svært ved at vurdere risikoen ved anvendelse af de gratis, digitale produkter. Derfor er målgruppen for materialerne hele undervisningssektoren.

Blandt de øvrige materialer er en tjekliste, som lærere og undervisere kan bruge til at vurdere, om det er sikkert at anvende en konkret gratis applikation eller ej og en vejledning til sikker brug af sociale medier og digitale værktøjer i undervisningen.

Analyse af datasikkerheden i gratis applikationer anvendt i undervisningssektoren (pdf)