Hop til indhold

Under hashtagget ”stopdigselv” lancerede Undervisningsministeriet i november 2016 en kampagne med fokus på deling af krænkende billeder blandt unge og på at skabe en bedre tone i de unges online-kommunikation. I kampagnen opfordrer ti kendte danske YouTubere de unge til at blive bedre til at passe på hinanden på nettet. Samtidigt inviteres de unge til selv at komme på banen og sige fra overfor deling af nøgenbilleder og hård tone.

Kampagnen er nu en af de fem nominerede til Guldtuben 2017 i kategorien ”Årets reklame”, som er en fælles betegnelse for reklamer og oplysningskampagner på YouTube. Vinderen kåres ved Guldtubens store gallashow den 9. september 2017.

De 10 film er i august 2017 tilsammen blevet afspillet over 900.000 gange og har medført stor debat blandt de unge om digital adfærd. De ti film er en del af en samlet oplysningsindsats om digital dannelse på ungdomsuddannelserne, der sætter fokus på deling af krænkende billeder og god tone på nettet. Oplysningsindsatsen består udover YouTube-kampagnen til de unge også af to dialogfilm til forældre og inspirationsmateriale til undervisningen på ungdomsuddannelserne.

Det er Undervisningsministeriet, Sex og Samfund, Red Barnet og Børns Vilkår, som står bag oplysningsindsatsen.