Hop til indhold

Med folkeskolereformens målsætning om at styrke elevinddragelsen på landets skoler har Danske Skoleelever og Aarhus Universitet, med finansiering fra Undervisningsministeriet gennemført et forsøgs- og forskningsprojekt. Projektet har undersøgt effekterne af to forskellige indsatser med elevinddragelse samt fokuseret på at øge elevinddragelsen i undervisningens planlægning, udførelse og evaluering gennem opkvalificering af lærernes elevinddragelseskompetencer.

Projektet blev gennemført i 2014/2015 i 265 tilfældigt udvalgte skoleklasser fordelt på 48 af landets kommuner. Gennem indsatsen er der arbejdet systematisk med øvelser og værktøjer tilrettelagt som aktionslæringsforløb. Projektet har taget afsæt i at inddrage elever i 8. klasse i dansk- og matematiktimerne.

Resultaterne fra projektet viser, at det er lykkedes at styrke elevernes oplevelse af inddragelse i undervisningen markant. Projektet viser også, at det fra politisk side er muligt at iværksætte tiltag, der øger elevinddragelsen i undervisningen. Undersøgelsen har vist positive effekter i matematikundervisningen, men de stærkeste positive effekter har vist sig i danskundervisningen. Samtidig peger resultaterne på, at projektet har bidraget positivt til lærernes kompetencer. Forsøget viser dog ingen signifikant effekt på elevernes generelle faglighed, trivsel og samfundsengagement.

Læs mere om forsøgs- og forskningsprojektet i rapporten Elevinddragelse i folkeskolen. Resultater af et lodtrækningsforsøg i 8. klasse. Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet.