Hop til indhold

Undervisningsministeren nedsatte i oktober Rådet for demokratisk dannelse, som skal styrke arbejdet med demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne. Rådet, der har sognepræst, ph.d. og debattør Katrine Lilleør som formand, har på deres første møder drøftet to fiktive – men dog genkendelige – cases med situationer, der udfordrer det demokratisk dannende læringsmiljø på ungdomsuddannelserne. Den første case handlede om selvsegregering, der af Rådet blev defineret som, at de unge passivt eller aktivt udelukker sig selv fra deltagelse i sociale sammenhænge med andre grupper. Den anden case handlede om pigen Fatima, som havde fået delt et billede, hvor hun kysser med en dreng.

”Det er et meget spændende arbejde, og det er udfordrende at skulle tage stilling til nogle af de dilemmaer, som ledelser og lærere står over for i deres dagligdag. Vi har haft nogle meget livlige diskussioner, og da rådets medlemmer faktisk har meget delte meninger, er det tankevækkende, at vi om de to aktuelle emner, der virkelig deler vandene, alligevel er enige om anbefalingerne,” siger formand for Rådet for demokratisk dannelse Kathrine Lilleør. 

Ifølge rådet er selvsegregering på ungdomsuddannelserne et problem, da det er en del af den demokratiske dannelse at agere og arbejde sammen med andre, der ikke ligner én selv i baggrund eller værdier. Derfor anbefaler Rådet blandt andet, at ledelserne og lærerne går i dialog med eleverne om problemer knyttet til selvsegregering og med dem, der føler sig uden for fællesskabet. Ledelserne bør understøtte fællesskabet ved for eksempel at gøre udvalgte sociale arrangementer til en obligatorisk del af undervisningen. Derudover anbefaler rådet, at ledelserne opstiller tydelige værdibaserede regler for samvær på institutionen og sanktionerer, hvis der sker et brud på dem. Rådet anbefaler desuden både ledelserne og undervisningsministeren at sørge for bedre (efter-)uddannelse af lærerne i at håndtere situationer, der udfordrer det demokratisk dannende læringsmiljø.

I forhold til casen om deling af krænkende materiale mener Rådet, at den både handler om mobning, manglende kønsligestilling og negativ social kontrol, herunder risikoen for repressalier. Det afspejles i anbefalingerne, der blandt andet lyder, at ledelsen skal sanktionere deling af privat materiale, men i sin sanktion ikke tage hensyn til, at offeret muligvis på grund af religion og kultur føler en større krænkelse over delingen af billedet, end andre ville have gjort. Samtidig anbefaler rådet, at ledelserne aktivt skal bekæmpe negativ social kontrol. Undervisningsministeren bliver af rådet anbefalet at sørge for, at seksualundervisningen i grundskolen forbedres, og at seksualundervisning bliver obligatorisk på ungdomsuddannelserne. 

”Jeg mener, at Rådet for demokratisk dannelse med de her konkrete cases og anbefalinger har givet ledelserne og lærerne på de enkelte gymnasier og erhvervsskoler håndgribelige redskaber til at få sat gang i den nødvendige dialog om, hvordan man håndterer situationer, der udfordrer det demokratisk dannende læringsmiljø. Rådet er også kommet med nogle anbefalinger til mig, som jeg nu vil overveje grundigt,” siger undervisningsminister Merete Riisager.