Hvert år udvælges en række af Styrelsen for It og Lærings it-løsninger, som bliver vurderet af brugerne gennem en brugerundersøgelse. Resultatet indgår i udviklingen af it-løsningen, så den giver mest mulig værdi for brugerne.
I 2024 blev der foretaget en brugerundersøgelse på seks af Styrelsens it-løsninger. Brugernes samlede vurdering var følgende:
- Folkeskolens Prøver fik af 704 brugere et samlet resultat på 4,3 (skala 1-5)
- Optagelse FTU (Den Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelserne), til ansøgning om optagelse på en ungdomsuddannelse, fik af 3.154 brugere et samlet resultat på 4,0 (skala 1-5)
- Det nye digitale redskab Sprogvurdering, til brug for den obligatoriske sprogvurdering i landets børnehaveklasser, fik af 632 brugere et samlet resultat på 3,8 (skala 1-5)
- Optagelse KOT (Den Koordinerede Tilmelding) til ansøgning om optagelse på en videregående uddannelse, fik af 322 brugere et samlet resultat på 3,6 (skala 1-5)
- Tilslutning, som gør det muligt for skoler og virksomheder at sende eller hente data ved hjælp af Styrelsen for It og Lærings webservices, som fx brug af UNI-Login, indberetninger af karakterer eller afhentning af ansøgninger. I brugerundersøgelsen bedømte 674 brugere Tilslutning til et samlet resultat på 3,6 (skala 1-5)
- Netprøver er et digitalt prøveafviklingssystem, der benyttes på de gymnasiale uddannelser ved alle centralt stillede skriftlige prøver og større skriftlige opgaver (SOP, SRP og SSO). I brugerundersøgelsen bedømte 387 brugere Netprøver til et samlet resultat på 3,4 (skala 1-5).
Resultat giver brugbar viden til den videre udvikling
Resultatet af brugerundersøgelserne bidrager sammen med henvendelser fra supporten i Styrelsen for It og Læring til et samlet billede af it-løsningen ved både at pege på det brugerne er tilfredse med og på hvor brugerne har brug for hjælp.
Udvælgelsen af hvilke it-løsninger, der skal undersøges ved hjælp af en brugerundersøgelse i 2025, er i gang.
Måling af bugertilfredshed
Til måling af brugertilfredsheden anvendes fire standardiserede spørgsmål, hvor brugerne vurderer it-løsningen (skala 1-5):
- Hvor let det er at bruge
- Hvorvidt der er nok information om at bruge det
- Hvor forståeligt sproget er
- Deres samlede tilfredshed.
På baggrund af svarene bliver der beregnet et gennemsnit, som viser det samlede resultat. Derudover indeholder alle brugerundersøgelser et afsluttende fritekst-felt, hvor brugerne kan skrive kommentarer til fx forslag til forbedringer. Det er et værdifuldt supplement, at brugerne får mulighed for at komme med direkte input.