8 millioner kroner er fordelt til nye innovative digitale læremidler

19 projekter kan se frem til at få støtte fra udviklingspuljen til digitale læremidler. Puljen er oprettet for at sætte yderligere skub i markedet for innovative digitale læremidler ved at yde støtte til virksomheder, der producerer digitale læremidler.

I alt har regeringen og KL afsat 40 millioner kroner til udviklingspuljen for digitale læremidler som led i indsatsen for at øge anvendelsen af it i folkeskolen. Puljen kan søges i ansøgningsrunder i løbet af 2015 og 2016, og i forbindelse med første ansøgningsrunde uddeles nu 8 millioner kroner til 19 projekter.

Der har været stor interesse for udviklingspuljen i forbindelse med første ansøgningsrunde, og der er modtaget 85 ansøgninger indenfor ansøgningsfristen. Ansøgerne har enten søgt om støtte til idéudvikling eller markedsudvikling af nye digitale læremidler.

De 19 projekter, der nu får tildelt støtte, er udvalgt af et rådgivende udvalg, der er sammensat af personer med baggrund i erhvervslivet, undervisningssektoren og forskningssektoren.

”Vi ved, at digitale læremidler er med til at fremme elevernes læring, fordi de gør det nemmere at inddrage elevernes omverden. Samtidig motiverer det eleverne at bruge de redskaber, de selv bruger i fritiden. Derfor har vi behov for at udvikle flere læremidler, der udnytter de digitale muligheder. Vi skal finde løsninger, der fungerer i praksis og understøtter elevernes læring, og derfor har vi lagt vægt på, at projekterne tager udgangspunkt i kreative samarbejder med elever og skoler,” siger undervisningsminister Christine Antorini.

Udviklingspuljen støtter blandt andet følgende projekter:
  • Kampen om Arktis – et tværfagligt, digitalt læringsspil til udskolingen. Spillet udgør en tværfaglig ramme for en temauge om Arktis, hvor eleverne fordyber sig i forskellige discipliner og fag. Eleverne opdeles i hold, der udgør Danmark, Norge, Rusland, USA og Canada, som alle har interesser i Arktis som fx territorialkrav, miljøhensyn eller råstoffer.
  • Enact – et digitalt læremiddel med et tværfagligt fokus, hvor eleverne lærer om energi, adfærd og bæredygtighed ved at arbejde målrettet med at nedbringe skolens energiforbrug. Skolen opnår derved en energireduktion, der både gavner miljøet og skolens økonomi.
  • Fra jord til bord – et tværfagligt digitalt brætspil, hvor eleverne stilles overfor aktuelle udfordringer om dét at være fødevareproducent i Danmark, fx økologi vs. konventionelt landbrug og fødevareproduktionens påvirkning af klimaet.
  • DOT – et digitalt læremiddel, der forener læring og bevægelse. Det er et socialt spilkoncept, hvor undervisningen flyttes ud i det fri med skolegården, skoven, parken, byrummet og den fri natur som baggrund. Læremidlet kan anvendes af alle klassetrin.
  • Læse- og stavetræning for læsesvage og ordblinde – et digitalt læremiddel, der er fokuserer på at styrke læse- og staveevnerne for elever, der er ordblinde eller har svært ved at læse. Dette sker via både læse- og staveøvelser og en række læse- og stavespil.

Det forventes, at næste ansøgningsrunde til udviklingspuljen finder sted i efteråret 2015. 

Om indsatsen for it i folkeskolen

Regeringen har afsat 500 mio. kr. i perioden 2012 til 2017 til øget anvendelse af it i folkeskolen. Indsatsen skal bl.a. sikre, at it og digitale læremidler i højere grad skal integreres i den daglige undervisning.

Udviklingspuljen supplerer de øvrige indsatser for it i folkeskolen, fx medfinansiering af kommunernes indkøb af digitale læremidler, der har bidraget til en markant udvikling af markedet for digitale læremidler over de seneste år.