Medarbejderne i dagtilbud vil meget gerne arbejde med digitale medier i det pædagogiske arbejde. De er bare usikre på, hvordan de skal gribe det an. Det viste en undersøgelse i 2014, og det er også det, Hjørring Kommunes medievejleder oplever, når han tager ud til alle daginstitutionerne for at vise it-mulighederne i praksis.
De lidt større børn i børnehaven leger kamerafangeleg eller bevæger sig til dyrebilleder fra en projektor. De mindre børn skal finde de ting i institutionen, som de ser fotos af, eller snakke om billeder.
Det er nogle af de ting, som medievejleder Peter Jensen har sat i gang i daginstitutionerne i Hjørring Kommune. Stillingen som medievejleder er forholdsvis ny, den blev oprettet 1. maj 2014, og funktionen er at være pædagogisk it-konsulent for hele dagtilbuds-området. ”Praksisnær kompetenceudvikling”, lyder hans opgave.
Derfor tager Peter Jensen hver eneste formiddag ud for at besøge en daginstitution.
”Jeg følger bare med i deres hverdag. Forleden dag kom jeg for eksempel ud til en institution, der den dag havde lånt en gymnastikhal i to timer. Det vidste jeg i forvejen, så jeg havde taget en projektor med og kørte billeder af dyr. Så skulle børnene bevæge sig som de dyr, de så, for eksempel sno sig som en slange,” fortæller Peter Jensen.
En anden leg var kamerafangeleg, hvor børnene skulle ”fange” hinanden ved at tage et billede med et digitalkamera.
Når det drejer sig om de helt små børn, skal det være meget enkelt:
”Jeg tager meget udgangspunkt i brug af billeder. For eksempel kan jeg tage billeder af alle støvlerne. Så viser jeg et billede af Simons støvler, og så skal Simon gå ud for at hente sine støvler. Det handler tit om at lave en kobling mellem det analoge og det digitale: Børnene ser støvlerne på skærmen, og så går de ud og henter dem – altså findes de i virkeligheden. Så er der andre ting, der ikke findes i virkeligheden”, fortæller Peter Jensen.
Peter Jensens indsats i Hjørring Kommune udsprang af, at kommunerne i hele landet skulle lave en medielæringsstrategi, så læring med it kunne blive en del af hverdagens praksis – også i daginstitutionerne.
”De faglige ledere i institutionerne sagde, at det ville de gerne – men de vidste bare ikke, hvordan de skulle gribe det an”, siger Peter Jensen.
Dermed bekræfter han resultaterne af Rambøll managements kortlægning af it i dagtilbud i 2014: Der er stor interesse for it blandt pædagoger og ledere, og samtidig er der stor usikkerhed om, hvordan man skal gribe det an.
Alle institutioner i hele Hjørring Kommunen får besøg af Peter Jensen, og han kommer gerne flere dage, så han kan tilbringe en dag på hver af stuerne.
”For hver institution skal vi finde netop deres vej. En del af mit job er at pejle mig ind på, hvad de vil. Der var nogle i starten, der var bange for, at jeg kom for at kontrollere, om de nu brugte deres it-udstyr. Men jeg er ikke politibetjent, jeg skal ikke kontrollere noget,” siger han.
Peter Jensen holder også kurser for forskellige personalegrupper inden for dagtilbud.
Ud over jobbet som medievejleder er Peter Jensen tilknyttet EMU Dagtilbud som redaktør, og alle hans ideer og forslag til brug af it i det pædagogiske arbejde kan ses her. EMU Dagtilbud er et område for medarbejdere og ledere i dagtilbud på den nationale læringsportal EMU.
EMU Dagtilbud indeholder blandt andet forslag og inspiration til leg- og læringsforløb, som er afprøvet med børn i dagtilbud. EMU Dagtilbud tager udgangspunkt i børns (0-6 år) umiddelbare tilgang til digitale medier, og hvordan pædagoger kan anvende deres faglige og relationelle kompetencer i denne sammenhæng.
| Om EMU Dagtilbud |
|---|
|