Danmarks Læringsfestival 2015 blev et samlingspunkt for både nye og gamle deltagere, der kunne lade sig inspirere, dele viden og skabe netværk, hvor it og læremidler er i fokus.
En solrig morgen klokken otte blev dørene for Danmarks Læringsfestival 2015 åbnet. De fremmødte blev taget imod af holdet bag festivalen, der blev afholdt 3.-4. marts 2015 i Bella Center i København. Et indholdsrigt program foran de deltagende skulle forsøge at leve op til sidste års succes, hvor antallet af deltagere overgik alle forventninger. Inden den officielle åbning var der for de tidligt fremmødte morgensang ved entertainer og pianist Sigurd Barrett. Med tanke på digitale skærmes blålige lys var fokus rettet mod at ”skue de blå horisonter”, som der blev sunget med ”Livstræet” af Erik Lindebjerg. Dermed var rammerne sat for læringsfestivalen, der er en kombineret konference og udstilling. Undervisningsminister Christine Antorini stod for den officielle åbning og opfordrede alle til at lade sig inspirere.
”Vi ved, at det motiverer eleverne og giver en bedre undervisning, hvis lærerne formår at inddrage eleverne som medskabere af undervisningen. Ude på skolerne er I allerede på rette vej til at skabe rum for elevernes input. Her på festivalen kan I få inspiration til at komme endnu længere, og jeg håber, at alle vil suge til sig af de metoder og værktøjer, som bliver præsenteret her, og råbruge inspirationen,” sagde ministeren. Umiddelbart efter overrakte ministeren Undervisningsmiddelprisen, der i år gik til Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller fra Nucleus Forlag, for I-bogen ”Biologi i udvikling”. Læs mere om prisuddelingen.
De mange deltagende, der havde valgt at bruge en dag eller to i Bella Center, kunne bevæge sig rundt i de to haller til de godt 200 stande, hvor producenter, elever, lærere, pædagoger og andre fra uddannelsessektoren fortalte de interesserede om deres projekter, tilbud og undervisningsmateriale.
Blandt de mange oplæg opfordrede forfatter, underviser og foredragsholder Ole Ditlev Nielsen undervisere til at prøve kræfter med at eksperimentere mere i undervisningen:” Eleverne kan godt lide forandring. De kan godt lide at mærke, at læreren brænder for faget og prøver nye ting af,” sagde han.
Både på skoleprojekt-standene og i flere af foredragene var inklusion et stort tema.
Jeanette Magne, lektor ved Aarhus Universitet, holdt et foredrag med udgangspunkt i skolereformens ambition om at øge trivsel i skolerne. Især social kapital blev et debatteret emne under foredraget. “Der er rigtig god grund til at se på skolen som arnested for social kapital. Forskning viser, at en høj social kapital styrker trivslen for eleverne,” fortalte Jeanette Magne.
Under et andet foredrag spurgte adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, Pelle Guldborg Hansen, om det er muligt at styrke indlæringen for elever gennem adfærdsændring. Svaret var ja, og løsningen kunne findes i det populære begreb ”nudging”. Begrebet indebærer i denne sammenhæng, at selv små ændringer har mærbare effekter på elevernes indlæring. ”Der skal være en mening i elevens arbejde. Eleven skal kunne se en mening i at følge med i undervisningen, lave sine lektier og aflevere sine opgaver,” forklarede Pelle Guldborg Hansen.
Også en tilrettelæggelse af elevernes skoledag kan være med til at gøre en forskel. ”Som underviser bør man stræbe efter at gøre det sidste kvarter i undervisningen til det bedste. Det giver eleverne en langt bedre oplevelse af dagen, og de går hjem med en god oplevelse. Pludselig får eleverne det bedre med at gå i skole.”
Titel: Specialkonsulent
E-mail: Claus.Aaroe@stil.dk
Telefon: +45 25 23 42 18