I elevkonkurrencen ’Den Nationale Toolcamp’ konkurrerede elever på kompetencer som kreativ it-anvendelse, samarbejde og innovation. Det kom der en lang række kvalificerede ideer og løsningforslag ud af.
Elever fra 14 kommuner deltog i årets nationale toolcamp på Danmarks Læringsfestival 2016. Den nationale toolcamp er en konkurrence for elever i 5.-6. klasse, hvor eleverne fremviser og konkurrerer om at have fundet de bedste idéer til at løse virkelighedsnære problemstillinger.
Konkurrencen afvikles af Styrelsen for It og Læring i samarbejde med blandt andre CFU Danmark og Danske Skoleelever. De 30 lærere, der deltog som dommerpanel, fik også inspiration til det videre arbejde med samarbejde, innovation og it-anvendelse hjemme på egen skole. Dommerne roste eleverne for deres energiske arbejde og mente, at eleverne var rigtig gode til at redegøre for deres arbejde.
Eleverne præsenterede i løbet af toolcampen et overflødighedshorn af gode ideer og projekter. En af vindergrupperne fra Silkeborg gav fx et bud på, hvordan man redder den svindende bestand af danske bier. Gruppen havde også medbragt en laserskåret prototype på en ny type bistade. En anden vindergrupper fra Kolding havde lavet en digital løsning, så bilulykker, forårsaget af at folk falder i søvn bag rattet, i fremtiden kan undgås. De havde til lejligheden lavet en fuld funktionsdygtig digital boks, der bipper, hvis pulsen på bilens fører bliver for lav.
Andre grupper fokuserede mere på dagligdagsproblemer i elevhøjde som punkterede cykler, økonomistyringsværktøjer til børn og unge og udvikling af en cup-noodle-suppe, som rent faktisk er sund.
Ideen til toolcamp-konkurrencen stammer fra Rødovre Kommune, der har kørt det som en lokal konkurrence de sidste 3 år. Efter den nationale toolcamp på Danmarks Læringsfestival har mange af de øvrige kommuner udtrykt ønske om selv at lave lokale forløb, så de gode ideer kan spredes og forankres i skolernes dagligdag.
Styrelsen for It og Læring gennemfører den nationale toolcamp for at sætte fokus på, hvordan teknologien kan understøtte det, der kaldes ”det 21. århundredes kompetencer”, blandt andet kreativitet, innovation, samarbejde og virkelighedsnær problemløsning.
Se en video med elevgruppen fra Gentofte. Deres projekt var et computerspil, der giver motion, da man skal styre det med en fitnesscykel.