eVejledning og UddannelsesGuiden har vejledt ansøgere til videregående uddannelser

Den 30. juli fik 94.744 personer svar på deres ansøgninger til videregående uddannelser. eVejledning var klar fra midnat til at hjælpe ansøgerne med spørgsmål om optagelse.

Henover weekenden har ansøgerne til de videregående uddannelser fået udløst op til flere måneders spænding. Enten er de blevet tilbudt en studie- eller en standbyplads på en ansøgt uddannelse, eller også har de modtaget et samlet afslag. Svarene har givet aktivitet på UddannelsesGuiden og hos eVejledning weekenden igennem.

Den 30. juli er den dato, hvor UddannelsesGuiden traditionelt set har flest besøgende. På UddannelsesGuiden kan brugere som noget nyt se hovedtallene for optagelse til videregående uddannelser som adgangskvotienter, samlet antal ansøgere, antal optagne og antal på standby. Allerede i det første levedøgn er visningen blevet brugt 8.187 gange. UdannelsesGuidens artikel ”Optaget eller ikke optaget”, som blandt andet beskriver, hvordan de ansøgte uddannelsessteder giver svar, blev vist 21.879 gange i løbet af den 30. juli.

Omkring 3.000 ansøgere har haft kontakt til eVejledning for at stille deres spørgsmål om optagelse, for eksempel om hvordan man kan søge ledige pladser. Hele weekenden har eVejlederne hjulpet ansøgere på chat, telefon og i Livechatten, som er et digitalt rum, hvor vejlederen svarer mundtligt på spørgsmål om optagelse.

Det har skulle hjælpe ansøgerne med at få overblik over deres situation og på den måde skabe lidt ro i en hektisk situation.

Allerede ved midnat den 30. juli åbnede eVejledning Livechatten. Flere end 500 ansøgere benyttede sig af muligheden i tidsrummet mellem kl. 00.00-02.00. Mange henvendelser drejede sig om hjælp, hvis svar på ansøgning ikke lige var tilgængeligt kl. 00.00. eVejledning hjalp med at fortælle, hvor svaret kunne findes, og hvis svaret var undervejs, kunne de få klarhed om, at mange andre ansøgere også ventede på svar.

Styrelsen for It og Læring har kunnet give brugerne et let, digitalt overblik over Studieoptag 2016 (KOT-tal) og vise et samlet overblik over, hvordan uddannelsesstederne giver svar på ansøgning. På den måde understøtter de digitale vejledningstilbud det videregående uddannelsessystem og den vejledning, der er på uddannelsesstederne. Når afviste ansøgere kontakter eVejledning i de kommende dage, vil de få vejledning i at søge ledige studiepladser samt i, hvordan man kan bruge tiden frem til næste optagelse på at kvalificere sig til optagelse i kvote 2.

Faktaboks


Kontakt