Indsats for kodning i skolen

Coding Class er et nyt initiativ, der skal øge interessen for kreative it-aktiviteter og kodning. 15 klasser i Vejle og Københavns kommuner er med i et pilotprojekt, hvor de får 4-5 hele dages undervisning i kreativ it-brug og kodning. Projektet er netop skudt i gang.

De 15 klasser får hver 4-5 heldags-workshops, hvor både elever og lærere bliver undervist af konsulenter fra Coding Pirates. Emnerne er et bredt udvalg af it-redskaber, for eksempel produktion af Youtube-videoer, hvordan man får likes, 3D-print og robotter. Der bliver også undervisning i kodning.

I samarbejde med klassernes lærere bliver undervisningen rettet mod elevernes læringsmål. Der vil være fokus på matematik og andre naturfag, men der vil også være projekter, der går på tværs af flere fag.

Bag initiativet står IT-Branchen i samarbejde med Coding Pirates og Styrelsen for It og Læring.

Fremtidens it-kompetencer

Lanceringen af projektet finder sted ugen efter, at Erhvervsstyrelsen offentliggjorde rapporten ”Kortlægning af virksomheders behov for digitale kompetencer”, der har haft som formål at undersøge dansk erhvervslivs nuværende og fremtidige behov for arbejdskraft med digitale kompetencer samt vurdere matchet mellem udbud og efterspørgsel af digitale kompetencer. Rapporten viser en stigende efterspørgsel efter uddannede IKT-specialister, herunder medarbejdere med erhvervsuddannelser som fx datateknikere og it-supportere. Samtidigt ses også en stigende efterspørgsel efter såkaldte avancerede IKT-brugere, som varetager jobfunktioner, der ikke er at betragte som IKT-specialiststillinger, men som kræver anvendelse af avancerede digitale kompetencer (fx anvendelse af avanceret software).

Den stigende efterspørgsel medfører mangel på IKT-specialister på trods af et øget udbud af arbejdskraft med IKT-kompetencer og frem mod 2030 forventes at mangle op mod 19.000 IKT-specialister.

Fakta

 Kortlægningen af virksomheders behov for digitale kompetencer er udført som led i Aftale om vækstplan for digitalisering af Danmark og er gennemført af et konsortium bestående af konsulentvirksomhederne Højberre Brauer Schultz og Kubix samt Alexandra Instituttet.

Organisatorisk har opgaven været forankret i Erhvervsstyrelsen med deltagelse af Styrelsen for Videregående Uddannelser samt Styrelsen for It og Læring.