Ny indberetning viser, hvor stor en andel af gymnasielærernes arbejdstid der anvendes på undervisning

Gymnasieskolerne har indberettet, hvor stor en andel af gymnasielærernes arbejdstid der anvendes til elevsamvær med et læringsmæssigt formål. Resultaterne af indberetningen er opgjort separat for hvert af de tre uddannelsesområder stx/hf, hhx og htx.

Dataindsamlingen viser, at det er lærerne på htx-området, der anvender størstedelen af deres samlede arbejdstid til elevsamvær med et læringsmæssigt formål. På landsplan anvendes 28,8 procent af lærernes samlede arbejdstid på elevsamvær i henhold til reglerne om uddannelsestid, og 4,7 procent anvendes på andet elevsamvær med et direkte læringsformål. Sammenlagt er det dermed 33,5 procent af lærernes arbejdstid, der bruges på elevsamvær med et direkte læringsformål.

På hhx-området anvendes 27,3 procent af lærernes samlede arbejdstid på elevsamvær i henhold til reglerne om uddannelsestid, og 5,0 procent bruges på andet elevsamvær med et direkte læringsformål. Det giver en samlet andel på 32,3 procent.

På stx/hf-området anvendes 23,4 procent af lærernes arbejdstid på elevsamvær i henhold til reglerne om uddannelsestid og 5,7 procent på andet elevsamvær med et direkte læringsformål. Sammenlagt er det dermed 29,1 procent af lærernes arbejdstid, der bruges på elevsamvær med et direkte læringsformål.

Alle resultater er tilgængelige i ministeriets datavarehus. Vælg rapporten ”Lærernes arbejdstidsanvendelse”.


Kontakt