Der er sammenhæng mellem resultaterne, når elever tager de nationale test to gange i træk. Det viser en ny analyse af pålideligheden af testenes resultater.
For at undersøge, om de nationale test giver et pålideligt resultat, eller om en elev vil få væsentligt forskellige resultater, hvis eleven tog den samme test to gange med kort tids mellemrum, har Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i en ny analyse undersøgt pålideligheden i resultaterne (reliabiliteten). Analysen viser, at der er en statistisk signifikant sammenhæng mellem elevernes resultater første og anden gang, de gennemfører den samme test.
I analysen, der er baseret på landsdækkende data fra den frivillige testrunde i 2014, har ministeriet også undersøgt testenes pålidelighed ved at sammenligne elevernes testresultater med karakterne ved folkeskolens prøver inden for samme fag. I alle fag er der statistisk signifikant og positiv sammenhæng – elever med gode testresultater opnår tilsvarende gode resultater ved prøverne i 9. klasse.
Analysen viser dog også, at andelen af elever, hvor testresultatet i andet forsøg afviger fra testresultatet i første forsøg, er lidt større end forventet. Det er ikke muligt at afgøre, om det skyldes opgavernes faglige indhold, testadfærden eller andre forhold. Ministeriet vil invitere en række eksperter til en drøftelse af undersøgelsens resultater.
På baggrund af en henvendelse fra Norddjurs Kommune til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har ministeriet i øvrigt undersøgt sammenhængen mellem testresultaterne for 29 elever på en skole i kommunen.