Digitale redskaber kan understøtte lærernes arbejde med målstyret undervisning

Digitale værktøjer til arbejdet med målstyret undervisning kan bidrage til øget synlighed om mål for lærere og elever, samt bidrage til gode refleksioner på skolerne. Det viser demonstrationsskoleforsøget om ”Digitalt understøttede læringsmål”.

Et af de fem demonstrationsskoleforsøg har undersøgt, hvordan digitale teknologier kan understøtte arbejdet med målstyret undervisning i den danske folkeskole. Til undersøgelsen har forskerne udviklet og anvendt ”Målpilen”, som er en prototype af et digitalt værktøj til opstilling af mål for eleverne og til understøttelse af målstyret undervisning.

”Vi kan se på skolernes arbejde, at det digitale værktøj ikke kun bliver et middel til at understøtte undervisningens retning, men i lige så høj grad bliver anledning til refleksion og diskussion blandt lærerne om, hvordan undervisningen bliver bedst mulig” udtaler projektleder Morten Misfeldt, professor ved Aalborg Universitet.

Dette understøttes i de konklusioner, Danmarks Evalueringsinstitut fremhæver i det inspirationskatalog, som de har udarbejdet om demonstrationsskoleforsøgenes resultater. Her fremgår det, at potentialerne i et digitalt værktøj til arbejdet med målstyret undervisning er:

  1. Læringsmålene bliver mere synlige for både lærere og elever.
  2. Læreren får mulighed for at have ét planlægningsværktøj.
  3. Der er helt nye muligheder for at dele sit arbejde med andre lærere og ledere.

Desuden viser forskningsresultaterne, at flere af de deltagende lærere i forsøgene har oplevet, at det digitale værktøj har understøttet deres arbejde med at differentiere på gruppeniveau.

Erfaringerne fra forsøget med ”Målpilen” har dog også vist, at ét digitalt værktøj til arbejdet med målstyret undervisning ikke vil forekomme alle lige logisk, og at nogle lærere kan føle sig låst, hvis værktøjets opbygning ikke passer godt til deres praksis. Derfor er det vigtigt, at fremtidige digitale værktøjer til understøttelse af målstyret undervisning bliver teknisk og anvendelsesmæssigt fleksible.

Om demonstrationsskoleforsøgene

28 skoler har deltaget i fem store demonstrationsskoleforsøg, der blev igangsat i perioden 2013-2015. De fem forsøg er gennemført af Aalborg og Aarhus Universiteter i samarbejde med alle landets professionshøjskoler. Formålet med demonstrationsskoleforsøgene har været at opnå praksisorienteret viden om, hvordan it kan understøtte elevernes læring og omfordele undervisningstid til fordel for mere læring.

Demonstrationsskoleforsøgene er en del af indsatsen for øget anvendelse af it i folkeskolen, hvor der er afsat 500 mio. i perioden 2012-2017.