Hvordan kan skoler arbejde it-pædagogisk og fagligt med at forberede eleverne til at blive digitale borgere?
Næsten 600 deltagere fra over 30 lande deltog på eTwinning-konferencen i Athen i slutningen af oktober 2016, hvor temaet var "Digital citizenship" – digitalt medborgerskab.
Dagene bød på keynote-taler og en lang række workshops kørt af lærere fra hele Europa om perspektiver på læring og undervisning i det 21. århundrede. Hvilke potentialer og udfordringer er der fx, når eleverne er vokset op i en digital kultur og ikke længere skelner mellem en analog og digital verden?
Dette gav keynote Emma Mulqueeny fra UK forskellige bud på i sit oplæg om årgang 97, - hvem er de, og hvordan lærer de?
Konferencens workshops gav perspektiver på fx digital mobning, immigration og havde også fokus på, hvordan undervisere anvender kodning og gamification til at forberede eleverne til at opnå det 21. århundredes kompetencer. Samtidig var der fokus på, hvilke kompetencer underviserne skal have, og hvordan eTwinning medvirker til at hjælpe skoler på tværs af Europa med spændende samarbejdsprojekter.
De danske deltagere fik konkret inspiration og aftaler med sig hjem til at etablere projekter på tværs af lande i både gymnasie- og folkeskoleregi. Også læreruddannelsen på UCN i Aalborg havde en underviser med, som udvekslede inspiration med andre deltagere.
Se korte videoer fra deltagernes oplevelser og erfaringer i nedenstående links.
| Hvad er eTwinning? |
|---|
|
Titel: Chefkonsulent
E-mail: Claus.Berg@stil.dk
Telefon: 35878334
E-mail: etwinning@stil.dk
Telefon: 4053 1431