Lærernetværket for it i folkeskolens fag har udviklet lærernes it-didaktik

450 lærere har fået udviklet deres it-kompetencer gennem Lærernetværket for it i folkeskolens fag. Ny rapport samler erfaringerne og viser vejen frem.

Lærernetværket for it i folkeskolens fag har i løbet af skoleårene 2014/2015 og 2015/2016 arbejdet med at styrke de 450 deltagende læreres it-didaktiske kompetencer og med at generere ny viden om, hvordan udvikling af disse kompetencer kan ske ved hjælp af netværk. Erfaringerne fra Lærernetværket for it i folkeskolens fag er nu samlet i en afslutningsrapport, som er udarbejdet af UCC.

Resultaterne viser, at Lærernetværket for it i folkeskolens fag har udviklet de deltagende læreres it-didaktik. Det kan ses af de eksemplariske undervisningsforløb, som lærerne har produceret og delt (se link til højre). Udbyttet af forløbet skyldes blandt andet, at der i netværket er skabt forpligtende og professionelle læringsfællesskaber, hvor deltagerne har brugt både deres egen og andres viden.

Ledelsen for projektet peger på, at det har været væsentligt, at kompetenceudviklingen er langvarig. Samtidig har det haft stor betydning, at lærerene fik mulighed for at tænke deres kompetenceudvikling ind som en konkret del af deres daglige undervisning, hvor eleverne fik et reelt læringsudbytte.

UCC skriver i rapporten, at netværksorganiseringen har været en udbytterig model for de deltagende lærere, men at videndeling mellem lærerne skal ledes og understøttes systematisk, for at den kan lykkes.

I alt har 450 lærere fra hele landet deltaget i Lærernetværket for it i folkeskolens fag. Projektet har været finansieret gennem midler fra den fællesoffentlige indsats for it i folkeskolen.

Erfaringerne fra Lærernetværket for it i folkeskolens fag forventes at indgå i fremtidige projekter indenfor indsatsen for it i folkeskolen.