Webinarer - nyt tilbud til brugere af STILs systemer

En høj brugertilfredshed og en besparelse af ressourcer. Det er nogle af de erfaringer som supporten i STIL har med webinarer. Værktøjet indebærer ingen rejsetid hverken for brugerne og STIL, og så er det med til at sikre, at flere brugere får support og vejledning end tidligere.

Styrelsen for It og Lærings supportteam til Navision Stat har introduceret webinarer som supplement til de inspirationsdage, der bliver holdt fysisk rundt i landet. Formålet med webinarerne er, ligesom på inspirationsdagene, at give brugerne viden om ændringer i systemet Navision Stat og at understøtte videndeling om funktionalitet, så deltagerne får indblik i nye og mere effektive måder at arbejde i systemet på – og så er en af fordelene, at deltagerne sparer rejsetid.

Tidligere deltog oftest kun én eller to medarbejdere fra den enkelte institution, hvor der nu er flere medarbejdere fra samme institution, der sidder sammen og ser webinaret.

Mindre ressourceforbrug og større fleksibilitet

Supportteamet Navision Stat kan med brugen af webinar spare tid på at lave fysisk materiale som f.eks deltagermapper og naturligvis undgå rejsetid til et afholdelsessted. Herudover giver brugen af webinarer en større fleksibilitet, da brugerne har mulighed for at gense webinaret, hvis de f.eks. har brug for at høre nogle specifikke detaljer igen. Optagelsen og et link til et evalueringsskema sendes, efter webinaret er afholdt, til deltagerne.

Webinaret har dog nogle naturlige begrænsninger, i og med formidleren ikke har direkte kontakt med deltagerne. Styrelsen for It og Læring vurderer dog med udgangspunkt i brugernes tilbagemeldinger, at fordelene langt overstiger begrænsningerne, og derfor udbredes brugen af webinarer til andre supportområder henover efteråret, i første omgang til supporten for Optagelse.dk.

Hvad er et webinar?

Webinar er et online oplæg/kursus, med en oplægsholder, hvor deltagelsen sker på nettet med en pc, tablet mv. Deltagerne kan se oplægsholderen, samt præsentationsmateriale, billeder og dokumenter. Undervejs kan deltagerne kommunikere med oplægsholderen og stille spørgsmål. Webinaret kan foregå alle steder, og kræver blot en internetforbindelse.

Webinaret afholdes i Adobe Connect. Du kan undersøge om dit udstyr er klar til webinar på denne adresse: https://c.deic.dk/common/help/en/support/meeting_test.htm


Læs mere

Kontakt