Virksomheder får seks millioner kroner til at udvikle digitale læremidler

16 virksomheder kan se frem til at modtage støtte til at udvikle nye og innovative digitale læremidler til folkeskolen.

Som en del af den fællesoffentlige indsats for it i folkeskolen uddeles seks millioner kroner til udviklingen af digitale læremidler. Uddelingen sker på baggrund af ansøgningerne til udviklingspuljens tredje ansøgningsrunde og det eksterne rådgivningsudvalgs behandling af ansøgningerne.

Når projekterne er gennemført, vil elever i folkeskolen blandt andet få mulighed for at arbejde med atomer og molekyler i et Virtual Reality-univers, lave bogstavsammensætninger, der kan manipuleres i skriveprocessen indtil ordet lyder rigtigt, eller modtage undervisning om entreprenørskab og iværksætteri på tværs af fag. Alt sammen via. nytænkning og udvikling af digitale læremidler.

”It og digitale løsninger bliver hele tiden en større del af danskernes hverdag, og især børn og unge tilbringer meget tid i den digitale verden. Det betyder, at de allerede fra skolestart er fortrolige med it og har digitale kompetencer, og her ligger et stort potentiale, som landets skoler gerne skal udnytte ved at bruge velfungerende digitale læremidler. Med støtten fra udviklingspuljen ønsker regeringen at understøtte udviklingen af innovative digitale læremidler, der kan integreres som en naturlig del af undervisningen,” siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby.

”Digitaliseringen giver os mulighed for at tænke helt nyt, når det kommer til børns læring. Den kan bidrage til at inddrage virkeligheden i elevernes læringsproces og skabe autentiske læringsmiljøer. Med digitaliseringen får vi nye virkemidler i arbejdet med at tilpasse undervisningen til den enkelte elev. De digitale mulighederne er mange, og det er vigtigt, at vi udnytter de digitale potentialer i udarbejdelsen af læremidler. Derfor glæder det mig også, at så mange virksomheder viser interesse for at bidrage til vores børn og unges læring,” siger Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg.

Udpluk af de 16 projekter, som modtager støtte:
  • ”UniVeRs”, som er et Virtual Reality læringsspil til brug i fysikundervisningen i 7.-9. klasse. Spillet er et samarbejdsspil, hvor eleverne hjælper hinanden med at bygge universet op ved at kombinere atomer og molekyler.
  • ”MusikBesøg Interaktiv”, som er et interaktivt musikundervisningsmateriale, der giver elever i grundskolens mellemtrin og udskoling en engagerende og intuitiv indgang til nodelæring og harmonisk forståelse.
  • "Lytteskriveren" er et skriveprogram, hvor bogstavsammensætning kan manipuleres i skriveprocessen indtil ordet lyder rigtigt (lytteskrivning).
  • ”Iværksættermaskinen”, som understøtter undervisningen i entreprenørskab og iværksætteri på tværs af fag.
  • ”3-Duration”. Det digitale læremiddel er en portal med undervisningsforløb til innovativ læring med 3d-print.
  • ”Dansk2.dk”, som introducerer og støtter elever med ingen eller ringe sproglige forudsætninger i forhold til det danske sprog med henblik på at udvikle deres sproglige kompetencer.

Puljen er en del af den fællesoffentlige indsats for it i folkeskolen, hvor der er afsat 500 millioner kroner i perioden 2012-2017 til øget brug af it i folkeskolen. Puljens midler uddeles i et samarbejde mellem KL, Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet.

Kontakt

  • Pressetelefon

    Telefon: 22400930

    (du kan ikke sende sms til pressetelefonen)