Nu starter forsøg med assisteret fjernundervisning i folkeskolen

Der er spændende pædagogiske og didaktiske perspektiver i undervisning, der foregår på tværs af fysiske og virtuelle rum, og derfor igangsættes en række forsøg i folkeskolen, som skal understøtte undervisning på tværs af skoler. Ansøgningskriterierne offentliggøres i slutningen af oktober.

Som led i regeringens vækststrategi starter nu en række forsøg i folkeskolen, som skal un-derstøtte undervisning på tværs af skoler uden at fysisk afstand er en hindring.

Forsøgene skal understøtte, at den lille skole bliver større, ved at også mindre skoler i yder-områder fleksibelt kan inddrage undervisere med linjefag og dermed understøtte en bredere kompetencedækning.

I forsøgene bruges såkaldt assisteret fjernundervisning. Det betyder, at eleverne ikke sidder helt alene. Der er en lærer eller pædagog tilstede sammen med dem, samtidig med at en anden lærer eller ressourceperson underviser virtuelt i små sekvenser i løbet af undervis-ningstimen.

Det er Styrelsen for It og Læring, der står for forsøgene, og Teknologisk Institut har i en forundersøgelse kortlagt de eksisterende erfaringer, potentialer og udfordringer. Forsøgsprojekterne vil blive koordineret og fulgt af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. De kommuner, der godkendes til forsøget, skal samar-bejde med centret om at tilrettelægge undervisning, evaluering og implementering, da der er knyttet forskning på projekterne. Dette forarbejde begynder i januar 2017, og forsøgene starter i august 2017. Forsøgene løber i skoleåret 2017/18.

Tidsplan

Uge 43: Ansøgningskriterierne offentliggøres her på stil.dk.

Uge 45: Informations- og inspirationsworkshop. Interesserede kommuner kan komme med deres projektideer.

Uge 51: STIL offentliggør, hvilke kommuner, der kommer til at deltage i forsøgene.

Januar 2017: Forarbejdet starter, samarbejde mellem kommuner og Center for Undervis-ningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet

August 2017: Forsøgene starter. De forløber i skoleåret 2017/18.

Aftale om vækst og udvikling i hele Danmark

Forsøget med fjernundervisning har baggrund i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om vækst og udvikling i hele Danmark fra 9. februar 2016. Aftalen indeholder en række initiativer til gavn for vækst og udvikling i hele Danmark, et af dem dette initiativ om forsøg med fjernundervisning i folkeskolen.

Aftaleteksten lyder: ”Der er visse steder i landet, hvor det kan være svært at tiltrække lærere med de rette uddannelseskompetencer. Fjernundervisning kan være med til at styrke kvaliteten på skoler i yderområder, hvor det ikke kan lade sig gøre at rekruttere uddannede lærere i alle fag.”