En ny erfaringsopsamling om it og digital dannelse viser, at flere gymnasier har knækket koden til at øge elevernes selvkontrol med sociale medier i skoletiden.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i samarbejde med otte gymnasier gennemført en erfaringsopsamling med eksempler på muligheder og barrierer i forhold til, hvordan lærere og ledere i gymnasiet kan gribe arbejdet med it og digitale læremidler an. Opsamlingen viser, at flere skoler har succes med at arbejde med elevernes selvkontrol, når det gælder elevernes brug af sociale medier i undervisningen.
Flere af de interviewede elever fremhæver netop, at selvkontrol i deres brug af sociale medier er en væsentlig digital dannelseskompetence at opnå i gymnasiet. Eftersom eleverne konstant er omgivet af it, der kan anvendes til andet end læring, oplever de et behov for at blive i stand til at regulere deres brug af sociale medier. I erfaringsopsamlingen udtrykker eleverne, at de er klar over, at det har en betydning for deres læring i gymnasiet og senere i livet. Derfor fylder det meget hos dem, hvordan de kan blive bedre til selvkontrol.
På enkelte skoler har de knækket koden. Her har ledelsen en holdning til, hvordan lærerne skal tackle udfordringen med, at eleverne lader sig forstyrre af sociale medier i undervisningen. Der er imidlertid forskel på, hvordan skolerne tackler udfordringen. Erfaringsopsamlingen viser her, at det på mange skoler forsat er op til den enkelte lærer eller lærerteamet at beslutte, hvordan de håndterer udfordringen med eksempelvis sociale medier.
Udover øget succes i arbejdet med elevernes selvkontrol viser erfaringsopsamlingen at:
Erfaringsopsamlingen kommer til at indgå i kursusrækken ”Skoleudvikling i Praksis” (SIP), hvor der i efteråret blandt andet bliver sat fokus på styrket digitalisering i undervisningen.