KL og Staten vil med et nyt udviklingsprojekt styrke it-kompetencerne for lærere, pædagoger og skoleledelser i folkeskolen. Det sker på baggrund af en rapport, som viser, at der er potentiale for forbedring, når det gælder it-kompetenceløft på landets skoler.
Undervisningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Finansministeriet og KL har besluttet at sætte et nyt udviklingsprojekt i søen, som skal udvikle og løfte folkeskolernes og professionshøjskolernes digitale kompetencer. Målet er, at studerende og undervisere får adgang til mere af den bedste praksis, der findes, for god it-anvendelse på lærer- og pædagoguddannelsen og på folkeskoler.
Projektet er døbt ’Projekt Professionskapacitet’ og er netop søsat. I projektet skal professionshøjskolerne styrke og udvikle nye former for it-kompetenceløft, som er mere skræddersyede efter skolernes behov, og som i højere grad involverer skoleledelserne.
Projektet er opstået på baggrund af en rapport, der har undersøgt professionshøjskolernes udbud og kommuner og skolers efterspørgsel efter it-kompetenceløft. Rapporten, der er udarbejdet af Epinion, peger på, at der er brug for mere skræddersyede, praksisnære forløb for det pædagogiske personale, og at skoleledere i langt højere grad bør inkluderes i it-kompetenceløft.
En konklusion er også, at der fortsat er brug for kompetenceløft, når det gælder undervisning med læringsplatforme og digitale læremidler, ligesom områder som digital dannelse og nye teknologier (fx programmering) skal sættes langt mere i fokus. Rapporten viser yderligere, at der er brug for, at professionshøjskolerne får en skarpere profil på området.
Projektet møder allerede nu stor opbakning med 26 konkrete kommunale projekter, der involverer samtlige syv professionshøjskoler.
Titel: Kontorchef
E-mail: Soeren.Nielsen@stil.dk
Telefon: +45 29 13 65 84