Læremiddelproducenter har et begrænset fokus på udveksling af elevdata

En ny rapport afdækker digitale læremiddelproducenters erfaringer med at arbejde med data i forhold til elevernes faglige progression.

Undervisningsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen og KL gennemfører i regi af samarbejdet om it i folkeskolen et projekt om progressionsdata i folkeskolen. Formålet med projektet er at give videns- og praksisbaserede anbefalinger til, hvordan data om elevernes progression kan sammenstilles, vises og understøtte at danske skoleelever bliver så dygtige, som de kan.

I forbindelse med projektet er der gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt producenter af digitale læremidler. Resultaterne er præsenteret i ”Rapport om data i digitale læremidler”. Undersøgelsen afdækker om data, der skabes ved elevernes brug af digitale læremidler, let kan udveksles med fx læringsplatforme. Data kan fx være resultatdata, aktivitetsdata eller selvevalueringer.

Rapportens hovedbudskaber er:

  • Som led i brugerportalinitiativet skal alle kommuner anskaffe en digital læringsplatform til folkeskolerne inden udgangen af 2017. Flere og flere undervisningsforløb udvikles og gennemføres allerede i dag på digitale platforme. En sådan udviklingsproces er kompleks, hvilket stiller store krav til de fagprofessionelle, til skolerne, til leverandørerne og til it-arkitekturen.
  • Læremiddelproducenterne har i begrænset omfang erfaringer med og fokus på at producere og udveksle data mellem forskellige systemer.
  • Der er et begrænset kendskab blandt producenterne til de dataudvekslings-standarder mv., der er aftalt i regi af arbejdet med Brugerportalsinitiativet.
  • Særligt inden for de store fag dansk, matematik og engelsk (samt de små sprogfag og dansk som andetsprog) oplever læremiddelproducenterne udfordringer med at udveksle data.
  • Flere producenter mangler kendskab til fagsproget omkring digitale læremidler.

Rapporten kan hentes her (pdf)

Opfølgning på rapportens konklusioner vil ske i regi af styregruppen for it i folkeskolen.

Kontakt