Nye analyser af resultater fra de nationale test i skoleåret 2016/17 viser blandt andet, at elever med højtuddannede forældre klarer sig mærkbart bedre end elever med lavtuddannede forældre.
Som noget nyt bliver Undervisningsministeriets datavarehus nu udvidet til at indeholde landsresultaterne fra de obligatoriske nationale test i læsning og matematik opdelt på elevens køn, herkomst og forældrenes uddannelsesniveau.
Resultaterne fra skoleåret 2016/17 viser, at forældres uddannelsesniveau har stor indflydelse på elevens faglige niveau målt ud fra de nationale tests. Elever med højtuddannede forældre klarer sig således markant bedre end elever med lavtuddannede forældre i samtlige obligatoriske test i både læsning og matematik. På 6. klassetrin gælder det eksempelvis, at fem ud af ti elever opnår et resultat på ’god’ eller bedre end det i den obligatoriske test i matematik, hvis forældrene ikke har anden uddannelse end grundskolen. For elever, hvor mindst én forælder har en lang videregående uddannelse, opnår ni ud af ti sådan et resultat.
Når landsresultaterne kædes sammen med køn, er konklusionen, at piger opnår bedre resultater end drenge i alle fire obligatoriske test i læsning på henholdsvis 2., 4., 6. og 8. klassetrin. En sådan kønsforskel er til gengæld ikke tilstede i de obligatoriske test i matematik på både 3. og 6. klassetrin, hvor der ikke er tydelige forskelle i piger og drenges resultater.
De nye opgørelser på landsplan er offentligt tilgængelige og kan findes her (uddannelsestatistik.dk)

Titel: Specialkonsulent
E-mail: Anders.fiil.svane@stil.dk
Telefon: +45 89 37 65 58
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)