Forskere fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet har sammen med undervisere fra Rødkilde Gymnasium i Vejle og Silkeborg Gymnasium undersøgt, hvordan det fagligt og dannelsesmæssigt kan give mening at understøtte undervisningen digitalt.
Projektet har blandt andet vist, hvordan:
Den viden, som forskergruppen har indsamlet, kan nu bruges til at skabe en ramme for udvikling af eksemplariske undervisningsforløb. Den kan ligeledes anvendes til at afdække, hvordan faglighed og almendannelse understøttes digitalt i konkrete undervisningsforløb og fagområder, samt hvor der er faglige og dannelsesmæssige forbedringsmuligheder. For eksempel i forhold til at udnytte de digitale mediers kapacitet for deling, samskrivning, procesfeedback og skriftlig interaktion.
DUFA-projektet er gennemført i 2017-2018 af Jesper Tække (AU) og Michael Paulsen (SDU), der har arbejdet sammen med 12 undervisere fra Rødkilde Gymnasium og Silkeborg Gymnasium om at udvikle og analysere 10 eksemplariske undervisningsforløb. Selvom de 10 forløb er udviklet på to stx-gymnasier, så adresseres alle de gymnasiale uddannelser. Således er de teorier og modeller, der opstilles i rapporten, rettede mod gymnasieskolen som sådan.
Titel: Styrelsen for It og Læring
E-mail: isj@stil.dk
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)