Farvel til nationale test - erfaringer giver nye muligheder

18 års erfaringer med den nationale test og ny viden om elevers læring baner vejen for nye, mere enkle og målrettede tests.

Over en million elever har gennemført mindst en national test i bl.a. læsning, matematik og engelsk siden 2007. Testene har været én blandt flere kilder til viden om elevernes faglige niveau – ved siden af lærernes faglige vurderinger, prøver, elevsamtaler og daglig undervisning - og har gjort det lettere at følge udviklingen over tid.

Hvad har vi fået ud af de nationale test? 

De nationale test har bidraget med en række vigtige erfaringer og gevinster, som bringes med videre når Folkeskolens Nationale Færdighedstest erstatter Nationale Test i efteråret 2026:

  • Tidlig opsporing og målrettet støtte
    Testene har været med til at pege på elever og elevgrupper, der havde brug for ekstra støtte. Det har styrket arbejdet med differentieret undervisning og inklusion.
  • Et fælles datagrundlag
    Skoler og kommuner har haft adgang til sammenlignelige data på tværs af årgange og skoler. Det har gjort det muligt at følge udviklingen i faglige resultater – både lokalt og nationalt.
  • Stærkere evalueringskultur
    Kravet om systematisk test og løbende udvikling har skubbet på en mere datainformeret praksis: lærere, ledere og forvaltning har arbejdet mere struktureret med mål, opfølgning og justering af indsatser.
  • Udvikling af testfaglighed
    Erfaringerne med adaptive test, store opgavebanker og beregning af elevdygtighed har givet dansk skolevæsen værdifuld viden om, hvordan man designer, gennemfører og bruger nationale test på en fagligt robust måde.
  • Særligt fokus på de mest udfordrede skoler
    I bl.a. 2019/20 er der arbejdet med særlige stikprøver og datagrundlag, hvor de 20 procent lavest præsterende skoler var i fokus. Det har givet ny indsigt i, hvordan vi bedst understøtter skoler med særlige udfordringer.

Nyt kapitel: Nationale Færdighedstest fra 2026/27

Fra skoleåret 2026/27 tager vi næste skridt: Folkeskolens Nationale Færdighedstest. Her bygger vi videre på 18 års erfaringer med nationale test:

  • Vi ved mere om, hvad der giver mening i praksis for lærere og elever.
  • Vi har et stærkt datagrundlag at udvikle nye test fra.
  • Vi kan målrette testene mod de færdigheder, der er vigtigst for elevernes videre læring og deltagelse i samfundet.

Målet er fortsat det samme

At styrke elevernes læring og trivsel gennem et klogt samspil mellem professionel dømmekraft, pædagogisk praksis og viden fra nationale test.

Tak til lærere, ledere, forældre og skolekonsulenter

At lukke et kapitel på 18 år er også en anledning til at sige tak til lærerne, der har omsat testresultater til pædagogisk handling, til skoleledere og kommuner, der har brugt data til at løfte hele skoler og elevgrupper og til forældre, der har brugt resultaterne til at støtte deres børns læring.

Billedet nedenfor viser 9.a fra Engholmskolen i Allerød. De lukkede og slukkede for de Nationale test den 21. november 2025, hvor sidste besvarelse blev sendt til systemet kl. 14:30.  STIL har kvitteret med flødeboller til klassen, og de 23 elever og deres lærer kvitterede med et skønt billede. 

9.a fra Engholmskolen i Allerød lukkede og slukkede for de Nationale test den 21. november 2025, hvor sidste besvarelse blev sendt til systemet kl. 14:30.  STIL har kvitteret med flødeboller til klassen, og de 23 elever og deres lærer kvitterede med et skønt billede.

Fakta om Nationale test

  • 2007: Første udgave af it-baserede, adaptive nationale test afprøves.
  • Februar 2010: Nationale test bliver obligatoriske for alle skoler.
  • 2016/17–2017/18: Justeringer i fag og klassetrin. Fx udgik geografi og biologi i 8. klasse som obligatoriske fag, mens matematik i 8. klasse og engelsk i 4. klasse blev obligatoriske.
  • 2019/20–2020/21: Nye datagrundlag og én samlet elevdygtighed pr. test.
  • 2021/22: Sidste år med de oprindelige obligatoriske nationale test.
  • 2022/23–2025/26: Nationale Overgangstest i læsning og matematik. Her var opgavesættene lineært sammensatte, og resultaterne var enklere at tolke.
  • 2026/27 - : Nationale Færdighedstest indføres – med 18 års erfaringer i rygsækken.

Læs mere om nationale test og overgangstest (uvm.dk) 

Læs mere om Folkeskolens Nationale Færdighedstest (uvm.dk)

 

Kontakt