Det 21. århundredes kompetencer var temaet for Nordic@Bett i London, som samlede over 700 uddannelsesfolk fra en lang række lande.
Sammen med myndigheder i Norge, Finland og Sverige havde Styrelsen for It og Læring arrangeret Nordic@Bett torsdag den 21. januar 2016 som del af den årlige, verdensomspændende konference og udstilling om pædagogisk it, BETTshow i London.
Overskriften var ”Innovation i Nordiske skoler,” og deltagerne gav forskellige bud på, hvordan man arbejder innovativt og med det 21. århundredes kompetencer. Der var bud fra forskningsverdenen, fra elever fra de fire lande og fra et internationalt ekspertpanel. Over 700 uddannelsesfolk fra Norden og 15-20 andre lande deltog.
Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet, fremlagde resultaterne af en undersøgelse af det 21. århundredes kompetencer, hvor der er blevet spurgt om, hvor langt de nordiske lande er med at inddrage det 21. århundredes kompetencer i undervisningen.
Ole Sejer Iversen påpegede, at de nordiske lande er særdeles godt med på infrastruktursiden. It er de facto tilgængelig på stort set alle skolerne.
Undersøgelsen har kigget nærmere på de nordiske landes læringsmål og læseplaner. Der er ingen steder, hvor det eksplicit fremgår, at der skal arbejdes med det 21. århundredes kompetencer. Men det skinner igennem, at intentionen er der, og Ole Sejer Iversen finder det 21. århundredes kompetencer beskrevet i alle nordiske landes læseplaner.
Ole Sejer Iversens budskab er, at der undervises i det 21. århundredes kompetencer, men at der også er en opgave i at understøtte underviserne i arbejdet. Det kommer ikke af sig selv. Der skal kompetenceudvikling til, og professionshøjskolerne skal gentænke deres tilgang til opgaven.
En del af løsningen kan være investering i efteruddannelse og en gentænkning af basisuddannelsen på lærerseminarierne, særligt i forhold til teknologisk forståelse og arbejdet med autentiske og komplekse problemstillinger. En anden del af løsningen er bedre udnyttelse af digitale redskaber til videndeling og erfaringsudveksling mellem lærere. Ole Sejer Iversen lægger op til samarbejde og videndeling blandt de nordiske lande, så vi kan løse udfordringerne sammen.
De nordiske lande Finland, Norge, Sverige og Danmark bidrog til Nordic@Bett med hver et elevoplæg. Eleverne viste, hvordan de arbejder med det 21. århundredes kompetencer. Alle fire oplæg imponerede deltagerne og ikke mindst den britiske moderator, professor Tanya Byron.
Efter elevernes indslag var der paneldebat med fire eksperter inden for det 21. århundredes kompetencer.
Nordic@Bett blev rundet af med en kort interviewrunde med repræsentanter for de nordiske uddannelsesmyndigheder. De fire lande var enige om, at der skulle samarbejdes, og de danske repræsentanter lagde op til, at de nordiske lande skal hjælpe og inspirere hinanden i det videre arbejde.